Shahih at-Targhib wa at-Tarhib – Rebiu

Mac 3, 2015 § Tinggalkan komen

Ringkasan

Shahih at-Targhib wa at-Tarhib-650x650Kitab ini merupakan edisi tahkik/ saringan yang dilakukan oleh Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani ke atas kitab at-Targhib wa at-Tarhib karangan Imam al-Mundziri (w. 656H). Ia merupakan koleksi himpunan hadis-hadis motivasi dan amaran (anjuran & ancaman). Kemudiannya pakar hadis zaman ini Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani rahimahullah melihat akan besar manfaat dari kitab ini, maka beliau mengambil inisiatif untuk menyaring dan menyemak semula status sanad hadis-hadis yang dibawakan di dalam kitab ini. Maka lahirlah Shahih at-Targhib wa Tarhib. Hampir empat ribu hadis disajikan dalam naskah ini.

Rebiu

Firman Allah maksudnya: “Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik . Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” ( Surah An-Nahl : 125)

Ibn Qayyim menjelaskan bahawa hikmah digunakan pertama kali dalam menyampaikan seruan dakwah. Setelah itu jika tidak memberi kesan, maka diberingan ‘mau’izah hasanah’ berupa peringatan yang baik yakni janji-janji Allah akan ganjaran beramal dan ancaman berbuat dosa. Dan kemudian jika masih tidak berhasil maka baharulah masuk kepada fasa ketiga yakni membantah mereka dengan cara yang baik.

Kitab Shahih Targhib wa Tarhib ini menghimpunkan hadis-hadis berkaitan anjuran beramal dan ancaman meninggalkannya. Ia termasuk dalam kategori kedua yakni sebagai ‘mau’izah hasanah’.

Bukanlah kita tidak mengetahui akan kewajipan sesuatu ibadah sebagai contoh, namun ada ketika kita lalai dan leka, maka perlu kepada peringatan-peringatan sebegini.

Imam al-Mundziri (w. 656H) menghimpunkan sejumlah hadis yang bertemakan anjuran dan ancaman di dalam karyanya Targhib wa Tarhib. Melihat kepada besar manfaat dari kitab ini, maka ahli hadis zaman ini Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani rahimahullah menyaring dan melakukan kemaskini terhadap status hadis-hadis di dalamnya.

Motivasi Beramal dan Melakukan Kebaikan

Kitab ini di susun mengikut bab-bab tersendiri. Apa yang menariknya ialah bukan sahaja ditampilkan bab-bab ibadah khusus seperti solat, puasa, zakat dan seumpama dengannya. Turut dimuatkan ialah bab-bab yang mencakup urusan kehidupan seharian seperti pemerintah, kehakiman, peperangan, adab harian, muamalat dengan kedua orang tua dan banyak lagi.

Membacanya memberikan sebuah rasa kelegaan dan dorongan untuk terus melakukan amal kebaikan walaupun dengan hanya memberi tangguh kepada orang yang berhutang dari kita. Ia amat besar pahalanya di sisi Allah Azza Wa Jalla. Selain memberi amaran dan peringatan agar menjauhi maksiat dan perkara mungkar.

Wallahuaklam. Saya tidak melihat adanya sebuah buku motivasi yang lebih memberi kesan selepas al-Qur’an. Walaupun terdapat banyak poin dan nasihat diulang-ulang dalam lafaz yang berbeza dam ketika yang berbeza, namun sebenarnya ia adalah sebuah pengukuhan bahawa perkara itu mustahak dan penting untuk diberi perhatian dan diamalkan.

Rebiu oleh: Mohd Riduan b Khairi

Tagged: , , ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

What’s this?

You are currently reading Shahih at-Targhib wa at-Tarhib – Rebiu at Kitab Hadith dan Syarah Hadith.

meta

%d bloggers like this: